Bila xx + xy (vi)…

 

Dalam episod yang lepas, Ariena dan Irfan tidak dapat tidur dengan lena disebabkan perkara-perkara yang mengganggu fikiran mereka. Perasaan mereka bercampur baur. Mereka merasakan seolah-olah mereka berhadapan dengan satu perasaan yang amat sukar di jelaskan dengan kata-kata. Mereka sama-sama mempunyai perasaan antara satu sama lain, namun perasaan ego, cemburu serta konfius menyebabkan mereka sama-sama memendam rasa. Mampukah mereka mempertahankan perasaan mereka? Adakah Yusri mampu merebut hati Ariena pada majlis makan malam hari ini? Adakah Irfan akan terus berkelakuan kebudak-budakan? Sama-samalah kita ikuti kesah selanjutnya bersama-sama saya, REXIENERRA…..

Petang itu, setelah kuliah Ariena telah tamat semuanya, Yusri menghampiri Ariena. Hatinya berdebar-debar di saat menatap wajah Ariena, dalam hatinya terdetik satu harapan baru setelah Ariena menerima pelawaannya untuk menemaninya ke majlis malam itu. Wajah comel itulah yang sering bermain difikirannya semenjak setahun yang lalu. Ariena seorang gadis biasa, namun dek kerana perwatakannya yang bersederhana dan senyumannya yang manis telah merobohkan ego di dalam dirinya untuk memikat hati Ariena. 

Yusri: Hye Rin, malam ni i pick u up ye? Kita pergi awal dan solat di hotel. Ok kan?

Ariena: Ok. boleh je. =) pukul berape ye agak2 yus?

Yusri: Pukul 6.30 boleh?

Ariena: Ok..nanti i tunggu you. =)

************

Tatkala Ariena sedang bersiap-siap, Sofiya datang membantunya..

Sofiya: ishk kau ni. takkan kosong je kot muke ko nak pergi dinner. Rin..Rin..

Ariena: alah..dah tu..mane la aku tau nk make up2 ni sofiya..lagipon segan la..

Sofiya: alah kau ni..sekali sekala.. hmm..meh la sini aku tolong. Lepas ni kau belajar la sendiri. tau. nanti asal nk gi dating ngan yus aku lak kene jadi mak andam.

Ariena tergelak kecik mendengar bebelan Sofiya. Bukannya die tidak tergerak hati untuk seperti gadis lain, mencalitkan pelbagai hiasan di mukanya, cuma die kurang berkeyakinan untuk memulakan. Bagi Ariena cukup la sekadar bedak muka dan lip balm menghiasi dirinya. Tidak rela die untuk berjam-jam bersiap hanya untuk perkara yang dianggapnya remeh itu.Ariena memejamkan mata tatkala Sofiya memakaikan eyeliner untuknya…

Sofiya: Rin, aku tanya sikit boleh? jangan marah tau..

Ariena: tanya la Sofiya..cam tak biasa pulak kau. hehehe

Sofiya: erm..hmm… kau dengan Yusri ade ape-ape ke?

Ariena: hmm..xde la..kami xde ape2 cam yang kau pk la fiya. Yus ..hmm die baik..cume..entahlah hati aku ni tak tertarik la dekat die. Aku pon tak paham ape kena dengan hati aku ni fiya..hurm..

Sofiya: aku tak paham la Rin, die baik sgt dengan kau. kenape yang ssh sangat kau nk terima die. biasanye if jawapan camtu, mesti hati kau ni dah ade orang..hurm..aku kesian dekat yus. Bersungguh-sungguh die nak tackle kau.

Ariena: hurm..aku tau tu. Aku hope persahabatan kami tak terjejas je sbb ni.haih.

***********

Tepat, pukul 6.30 petang Yusri dah pun ‘suit up’ dengan tuksedo nya menyandar dekat Civic kesayangannya di hadapan rumah sewa Ariena dan rakan-rakannya. Die ter‘mesmerize’  (terpegun kot dlm BM) apabila Ariena memulakan langkah kearahnya. Ariena seolah-olah bidadari yang sedang menuju kearahnya dengan senyuman yang cukup menawan. Namun, apabila tersedar dengan keadaan dirinya itu, terus die berpaling dan berpura-pura mengelap civicnya yang sudah tersedia kilatnya. Yusri membukakan pintu kereta untuk Ariena dan menjemput gadis pujaannya itu memasuki civicnya.

Yusri: You look stunningly beautiful today Ariena.=)

Ariena: ade2 je you ni.anyway..thanks. thanks to Sofiya la i rase.hehe..

Yusri: hmm?

Ariena: haha..i ni mane lah reti nak make up2 ni yus. Sofiya punye karya la ni. =)

Yusri: You tak make up pon dah cukup lawa Ariena.

Ariena: dah2 jangan puji lebih2 pulak.ishk nanti cair habes make up sbb panas muka malu..haha

Mereka sama-sama ketawa dan meneruskan perjalanan ke Hotel Xan Xierra untuk majlis pada malam itu. Sesampainya, di sana Ariena menerima panggilan telefon dari Irfan. Sebelum menjawab panggilan itu, Ariena menyuruh Yusri untuk masuk dulu tanpanya.

Irfan: salam, hye Rin.. dekat mana tu?

Ariena: Dekat hotel Xan Xierra fan. Irfan.nanti i call you balik boleh? I dah nk masuk ni.

Irfan: ok.salam

Ariena: Salam.

************

Malam itu, majlis makan malam itu berjalan lancar, malah yang lebih menarik, Irfan dan Qistina telah di nobatkan sebagai putera dan puteri pada malam itu. Qistina yang seperti model itu sudah pasti menjadi pujaan lelaki pada malam itu dan sememangnya wajar dia dinobatkan sebagai princess pada majlis itu.

Yusri: hye rin, for me tak layak lansung si Qis tu menang. Tak nafi la mmg die hot. tapi ..shes no princess you know. I really hope it was you.

Ariena: ishk tak baik la you ni. Cube u bayang if someone else ckp camni kt diri you..dah rezeki die nak menang.biarla...=)

Yusri: told ya! u should be the princess. U hace such a big heart rin.

Ariena: Yus , I nak ckp sikit boleh.? Jom kita pegi dekat area taman tu.

Yusri: ok sure.

***********

Dalam pada masa mereka sama-sama beriringan ke taman tiba-tiba Ariena tersadung dekat batu, nasiblah Yusri bertindak pantas dengan meraih pinggang Ariena… herk! ;p Malu sungguh Ariena dengan dirinya sendiri. Muka Ariena kemerah-merahan menahan malu terhadap Yusri..

Yusri: Sorry …

Ariena: eh..jangan la cakap sorry, i yang clumsy sangat. Thanks sbb tlg. If tak i rase hidung i ni kemek la nanti.

Yusri: Haha..mahal tu hidung mancung. hahahha

Mereka sama-sama tertawa. Namun, situasi itu tidak kekal lama, apabila tiba-tiba Yusri memulakan bicara yang agak serius.

Yusri: Ariena, er…kita dah dekat 3 tahun kenal. erm…err..I rasa dah tiba masa i terus terang dekat u kot..er.. I dah yakin dengan apa yang i nak n now i nekad..

Ariena: yus…please..

Yusri: Nope. let me finish. Ariena, erm..this is hard for me to say. But i dun wanna end up loosing without even trying. You are more than just friend, for me u are someone special. Rin..I tau mungkin u tak rasa apa yang i rasa, I tahu somehow u rimas dengan i. I know..but Rin..i really hope that there is a chance for me to show you how much i care. So rin, malam ni..tonite..i wana ask u to be a special person in my life. Would u?

Ariena: Yus..i..hmm..I tak tau yus, I seriusly tak tahu. Lepas, arwah Hariez i mmg susah nak suke orang lain. for the past whole year, I know you try very hard but im sorry i cant. I dont know my heart. I think i can try with you but then now my heart..entah lah yus lately i confuse dengan apa yang i rasa. I anggap you just friend tak lebih. but really thanks coz being soo nice this whole time. But i cant. im sorry. yus..

Yusri: hmm.. haha! well, tsk..i knew it.hahaha. but rin, im sorry, but berape lame you nak kenang arwah Hariez? I think you should move on..Its been 2 tahun setengah rin, lepas arwah pergi. what do you mean by lately? look..its okay about me. dun worry. im okay. Kita still boleh jadi kawan baik kan?

Ariena: haha Sure we can Yus. im soorry k. i dah lama terima hakikat sal arwah. Cuma, lately..hurm.. entahlah.. I mcm dapat rasa perasaan yang sama dekat someone sama macam yang i pernah rasa dekat arwah tapi i tak sure. I dont know. if its true sekalipon, It wont happen yus.

Yusri: meaning? you ada admire someone?

Ariena: entahlah..sbb tu i kata i confuse. I tak nak terlalu awal mentafsir apa yang i rasa. Yus.. kita cakap pasal mende lain k. this is not fare for you.

Yusri: hahha Rin! this is yus. Im ok la. well..sedih jugak i tak dapat gadis idaman i sorang ni. hahha.but i guess its not my luck. friends k?

Ariena: hehe..thanks yus. u r such a good friend. =)

Yusri: well..u tak nak bagitau i ke sape laki malang tu? hahahhha

Ariena: ooo u kenekan i ye..malang ea..hahha.ngade. biar lah dulu yus. I tak sure ape yang i rasa lagi. one day u will know i guess.=)

Yusri: hmm ok then! im fine with it.hahaha

Suasana sepi menyebulungi mereka secara tiba-tiba apabila dua-dua terdiam membisu. Kesejukan malam itu menyebabkan Ariena mula meletakkan tangan di pipi nya. Yusri dengan penuh gentleman meletakkan kot menyelimuti Ariena. Dalam hati Yusri, dia tahu hatinya tidak akan mudah melupakan Ariena. Die berbisik di dalam hati bahawa die berdoa agar Ariena itu lah jodohnya nanti.

Yusri: dah lewat..jom i hantar you balik. thanks for tonite ya, coz sudi kuar jadi partner i. I wish you goodlark with you new feeling. i really think you should move on Rin.

Ariena: thanx yus.

Biarpun, malam itu bukanlah seindah seperti yang diharapkan oleh Yusri, namun dia merasa lega sekurang-kurangnya Ariena mula menceritakan isi hatinya. Bagi yusri, itu sudah cukup membahagiakannya kerana sekurang-kurangnya dengan berterus terang mengenai perasaannya itu die merasa lega dan hubungannya dengan Ariena mula rapat sebagai kawan. Ariena pula bersyukur kerana die tidak hilang seorang kawan yang sgt baik dengannya selama ini. Bagi Ariena walaupun kadangkala Yusri begitu menjengkelkan namun, ternyata Yusri sangat mengambil berat dan bertoleransi….

Namun, adakah itu sudah cukup untuk menyelesaikan masalah di hati Ariena?Bbagaimana pula dengan Irfan? Adakah Ariena akan memulakan langkah terlebih dahulu? Apakah reaksi Irfan jika die mengetahui mengenai confession yang dibuat oleh Yusri? adakah Irfan akan menurunkan ego dan mendekati Ariena? Atau adakah faktor umur dan ego akan menyukarkan proses pengenalan antara Irfan dan Ariena.

Tunggukan episode akan datang di blog rexienerra, pada hari jumaat ini dalam kisah “Bila XX + XY..”

P/S:

untuk sesiapa yang baru ingin mengikuti cerita ini..di bawah adalah link2 episode2 yang lepas. =)

3 comments:

sani tensai said...

yg menarik: Hotel Xan Xiera...asal nak mcm rexienerra je...tp klu hotel rexienerra mst x bes...ekeke =P

yg aku suka: Yusri merasa lega tatkala bila rin berterus-terang...Rin pula sanggup berterus-terang tanpa perlu ditanya...:)

yg x best: episod ni best tp aku rsa x best pas habes baca..."kuch2 hota hai" ekeke =P

pepon, hang tetap El yang best...HIDUP PRES!!! ;P

noorafzan.blogspot.com said...

ahh..kecewanya saya..
yusri..dengan civic..
lelaki idaman saya..
wakakak..
keretalistik pula saya ini..

btw, very nice story..=)

Unknown said...

Aku geng ngan Yusry !!!! Yusry You can do it !