Bila xx + xy episode 15.

arguement

hello, jirol, sorry lyssa tak dengar jirol kol and mesej, lyss sembang dengan sofiya tadi..im soo sorry sayang, jirol marah ea.. lyss mintak maaf sangat-sangat tau.. jirol off handphone and lyss betul tak tau nak get in touch with you how.. sorry ok.. b.. im so sorry, please give me a call as soon as you get my mesej.. i love you b!”

Sofiya: so?

Ariena: voicemail… hmm… sure die marah tu smpai off phone…

Sofiya: hurm sorry dear.

Ariena: eh takpe-takpe. its not your fault. takpela i nak tido ni..nite..

Sofiya: hmm.. take care..nite.

Ariena melangkah kebiliknya dengan penuh lemah longlai. Terasa separuh semangatnya hilang tatkala tidak dapat menghubungi Irfan. Tidak terungkap dengan kata-kata apa yang bermain di fikirannya sedih, bersalah, keliru dan risau. Ariena merasakan Irfan pasti ada sesuatu yang penting untuk di sampai kan sehingga berpuluh-puluh miscall di telefon bimbitnya. Ingin sahaja Ariena berlari dan mendapatkan Irfan dan memeluk erat teman lelakinya itu dan memohon maaf diatas kecuaiannya…

9.30pm,

from: Ariena Alyssa

to: Zahirul Irfan

mesej: b, im sorry.. nape diam ni, im so worried. r you ok?

9.35pm – b dah makan?

9.40pm- b dekat mane ni?

9.45pm- b , sayang risau sangat ni, lyss mintak maaf sangat-sangat.. please b ..on you phone..

9.50pm- did you get my mesej?

………4.05am-qfb’gr..i ms u..b.

tanpa Ariena sedar sudah berpuluh-puluh mesej dia hantar ke telefon bimbit Irfan pada malam itu, Ariena tertidur sambil menaip mesej di henfonnya..

Keesokan pagi,

Sofiya: rin!! rin!..buka pintu rin.. (sambil mengetuk pintu bilik Ariena).. dah nak gi kelas ni…

Ariena: eh, fiya, pukul berapa dah?

Sofiya: Ya Allah, nape ni? kau menangis ye?

Ariena: eh tak la.. aku baru bangun kenapa?

sofiya: jangan nak tipu, Irfan still tak kontek balik?  ni, pukul berape dah ni, kau tak nak pergi kelas ke sayang?

Ariena: hmm alamak..peningnya.. dah lewat ni, kau pergi dulu sekejap lagi aku pergi kelas second. sorry fiya.

Sofiya: haisyh ko ni..ok2. nanti aku jumper Irfan aku inform die kau cari dia.

Ariena: thanks fiya.

di UKMB,

Ammar: hye akak cantek!

Sofiya: mengade. eh kawan kamu mane?

Ammar: die balik rumah dia kalau tak silap.

Sofiya: hmm yeke..takpela macam tu..

perempuanku, engkau cinta ku.. tidak bisa –irwansyah…

telefon bimbit Ammar bebunyi..

ammar: hello..assalamualaikum cek adek manis.

Ariena: ammar.. irfan ada dekat situ tak? sorry kacau pagi-pagi ni. just cant get a hold of him since last night.

Ammar: lah nape? masalah rumah tangga ke ? die balik rumah kalau tak silap. erm try kol rumah dia.

Ariena: text me his house number..die tak pernah bagitau that number.

Ammar: okie dokie tuan puteri. by the way, die tak pernah macam ni unless something wrong dekat rumah dia.. i get a bad feeling about this.

Ariena: ya me too. thanks am.

“ hello , saya Ariena, cik Zahirul Irfan ada?”

maaf ibu, tuan muda laginya sedang tidur. ada apa-apa pesanan enggak ibu untuk tuan muda?”

oh takde ape la bik, terima kasih ya bik”

sama-sama. assalamualaikum”

waalakumussalam”

Ariena sangat tidak tahu apa yang telah terjadi, untuk tidak mendengar sebarang kabar berita dari Irfan amat membimbangkannya. Tidak pernah die dan Irfan menghadapi situasi sebegini.

Petang itu selepas kelas, Ariena nekad untuk ke Kuala Lumpur dan menemui Irfan. Ariena mengajak ammar untuk pergi bersamanya. Di dalam perjalanan Ariena menceritakan apa yang telah terjadi. Ammar merasakan seharusnya perkara ini bukannya isu besar, mungkin ada masalah sedang family Irfan lalui. Mungkin kerana parents Irfan..Setibanya di rumah Irfan malam itu, ammar cuba menghubungi Irfan namun gagal, kesudahannya Ammar menekan loceng dan mintak bertemu dengan Irfan.

Irfan dengan lemah longlai keluar dari rumah dan mendapatkan Ammar.. namun langkahnya terhenti tatkala melihat kelibat Ariena.. riak wajahnya yang suram kini bertukar marah, keliru serta sedih. Ammar dengan perlahan mengajak Irfan untuk menaiki kereta.

Ammar memandu ke suatu taman, sepanjang perjalanan itu ketiga-tiga sepi dan diam seribu bahasa. Hanya kedengaran bunyi angin malam bertiup serta enjin kereta mereka. Ammar dengan perlahan memakirkan keretanya di petak letak kereta. Mereka bertiga turun dari kereta dan mula bergerak ke arah taman permainan die taman itu. Masih suasana diam seribu bahasa. Ammar meminta diri untuk membelikan air minuman dan perlahan melangkah pergi meninggalkan Ariena dan Irfan.

Ariena: awak..

Irfan: hmm ape?? (jawab Irfan kasar)

Ariena: (dengan air mata bergenang) saya mintak maaf, saya tak perasan kol awak.. dan ..

Irfan: dah lah lyss. jirol taknak dengar dah. perempuan semua macam tu. penat la. i can handle it myself. tak payah susah2 datang sini. Ingat elok sangat lah datang dengan ammar je? awak tu perempuan even awak tua pada dia.

Ariena: awak..,,, dengar dulu ape saya nak cakap ni.. please..

Irfan: oh skrg baru phm ape orang rase kan..nope wait..you wont understand.. damn it lyss.. please just go back with ammar n leave me alone.

Ariena: b,..jap b.. im sorry for not answering your call..its my fault and im sorry but please jirol jangan tolak lyss macam ni. Lyss mintak maaf sangat itu je lyss mampu nak ckp.. lyss datang ni tak mau gaduh ngan b, lyss just nak tau b ok tak?

Irfan: why do u even care.? you know what semua sama je. i was so damn a fool to believe that you are the only exception. U same je mcam Syazlin.(bentak Irfan)

Ariena melangkah merapati Irfan dengan lemah, tidak terdaya dia mendengar semua itu, namun dia paham Irfan terluka tentang kisah silamnya tentang syazlin yang meninggalkannya disaat die amat membutuhkan syazlin, dia juga tahu pasti family Irfan sedang di landa badai hebat..jika tidak masakan Irfan bersikap seperti itu, Ariena menggagahkan diri dan merapati Irfan..

Ariena: Ahmad Zahirul Irfan, Lyss mintak maaf sangat-sangat pasal semalam. Lyss tahu lyss salah. Lyss sayang sangat dengan b and thats why im here. lyss tau lyss tak dpt putar balik mase dan angkat kol b semalam, tapi im here to hear you out..please b dengar ckp lyss.. lyss syg..

Irfan: SHUT UP! I dont need you. i need to clear my head. Im so damn pissed off rite now. arghhhh ( menepis tangan Ariena)

Ammar: Cukup Irfan!.Cukup.!kau kenape Irfan? Ariena tu datang dari jauh semata-mata nak tau keadaan kau. ape pun korang gaduh semalam, takkan la tak boleh nak berdamai? think back carefully lah Irfan . dun shut urself in. syazlin ? ko fikir elok-elok irfan, ade ke syazlin cari kau cam si ariena ni cari..aku kawan baik kau ni nampak sangat Ariena ni risaukan kau. aku yang tengok ni je dah faham, kau yang bercinta dengan ariena takkan tak rasa? Im so dissapointed with you man. Dah lah rin, jom balik. biar dia pk balik ape dia patut pk. lewat dah lagi pun.

Ariena: b…. (ariena mula menangis teresak-esak)

Irfan kaku , terpamer jelas di wajahnya betapa keliru dan resah dirinya akan badai yang sedang menimpa kehidupannya. Tatkala die melihat air mata Ariena, hati lelakinya tidak mampu menahan rasa sebak, dia sedar, air mata tangisan Ariena amat tulus dan ikhlas, dia sedar kini dia telah melakukan kesilapan yang besar. Seharusnya dia sebagai lelaki lebih rasional dalam menghadapi masalah. Perkara kecil antara dia dan ariena menjadi besar dek kerana ego nya yang tinggi serta kemarahan yang membuak-buak terhadap kedua orang tuanya yang cuba die lepaskan kepada Ariena. Kali ini dia silap percaturan.

Ammar: dah rin, jom balik! buang masa ambil berat orang yang tak sayang diri sendiri. ko fikir elok-elok ok Irfan.Jangan sebab perkara lama kau abaikan perkara lain.

Ammar membawa Ariena melangkah pergi dan meninggalkan Irfan menuju ke arah kerata…

bersambung…..

0 comments: