Tanam Anggur : Makaroni Bakar

 

Sebelum korang baca, janganlah tertipu ingat aku nak bagi resipi yang gempak utk makaroni bakar ni huhuhu..  kalau nak baca gak ..suke hati korang la (macam la ada org nak baca dah blog aku sekarang wakakaka)… eden tak larang..

So basically inilah antara perkara yang aku buat bila aku duk menganggur atau ‘tanam-anggur’ ni

Aku actually tak reti wat makaroni bakar, tapi masa pergi Germany jadi reti thanks to mende dalam gambar bawah ni..

Photo Jul 16, 5 08 27 PM

Gambar: Ni lah perencah yang aku bawak balik dari germany, dah nak tamat tarikh and sebab tu jugak aku buat makaroni bakar ni ahahahaha:p

So firstly ko buat la kuah dia dengan guna perencah di atas:

  • Add 400mL of water + 100mL of fresh milk atas api kecik and then masukkan perencah dekat atas and kacau about 1-2 minutes.
  • Lepas tu, letak around 125g (ada dalam 3-4 genggam uncooked ‘elbow’ atau makaroni) dalam bekas yang tahan masuk oven (mak korang sure pakai pyrex wakakaka), letak le ayam kisar jename ramly atau jenama lain asalkan halal or korang nak masuk sausage ikot suke hati le :p
  • Dah siap tu ko tuang la semua kuah ko buat dekat step pertama dalam bekas jadi rupe cam bwh ni'; kalau suka cheese korang tabur la cheese dekat atas tu banyak2 or ko masuk dalam kuah awal2 and kacau, so bila ko makan dlm pon rase cheese..

Photo Jul 16, 4 13 20 PM

  • Lepas tu ko isi la semua tu dalam oven pada suhu 200 darjah celcius selama 30 minit.

Photo Jul 16, 4 16 22 PM

Hah siap! ok gambar dekat bawah tak hangit..tapi sbb aku gi amek pakai instagram tu nampak gtu gaye..

Photo Jul 16, 5 06 08 PM

Pfft sonang..

Hek eleh..gitu je ? mana aku nak cari paket tu, takkna nak pergi Germany!?

Derrr!

lek lu derr! dengar luh!

Aku rasa kalau korang pergi cold storage boleh je jupe mende alah ni yang dalam English/BM.. (Paket atas tu bahasa german)

Paket tu aku seludup bawak masuk Malaysia masa balik dari Germany, resipi dekat blakang je der:p ahahaha

Hebat aku dapat paham bahasa depa! hebat dok aku?! ok ngarot.. tu antara cara aku nak blaja bahasa german dengan cepat melalui baca resipi masa aku dekat sana.. so skrg baca gtu2 pon blh agak meaning :) heee suka baq hang!

p/s:

Sebenarnya aku ni tak minat main masak-masak ni, masa kecik-kecik masa main ‘masak-masak’ watak aku slalu jadi abang or ayah pergi pasar.. hana kawan aku yang jadi mak:p

ganaz aku ni.. tapi since kene jaga adik-adik and menjaga kemandirian spesis (aik??) makanya terpaksalah..

OK NANTI AKU BLAJA LA BUAT MAKARONI BAKAR YANG SEBETULNYA! TUNGGU!!

0 comments: