The 'FRENCH PARADOX' , PENEMUAN RESVERATROL & KESIHATAN JANTUNG.

RESVERATROL & KESIHATAN JANTUNG

Red wine telah lama menjadi amalan warga eropah terutamanya orang ‘France’ dan red wine banyak dikaitkan dengan kesihatan jantung dengan syarat with moderate intake. Inilah yang dipanggil ‘FRENCH PARADOX’ kerana walaupun denan cara pemakanan yang tinggi lemak namun, insiden serangan jantung adalah sangan kurang[1]. Saintis mempercayai bahawa ada certain ‘substance’ di dalam red wine seperti antioxidants atau antioksida yang membantu mencegah penyakit berkaitan jantung yang menyebabkan serangan jantung.[2]

Banyak kajian yang telah dan sedang dijalankan untuk memahami kaedah bagaimana antioxidants ini mengurangkan risiko serangan jantung. Salah satunya adalah disebabkan sifat antioxidants yang boleh meningkatkan kandungan HDL atau lebih dikenali sebagai kolestrol baik dan melindungi badan dari pengumpulan cholesterol.

Namun pengambilan alcohol secara berterusan tidaklah digalakkan kerana ia mengganggu fungsi hati. Sebagai orang muslim apatah lagi. Di sinilah saintis menemui RESVERATROL iaitu bahan antioksida yang terdapat pada kulit buah anggur yang digunakan untuk membuat wine.

Resveratrol dipercayai bertindak dengan;
ü  Membantu mencegah kerosakan salur darah
ü  Mengurangkan cholesterol jahat (LDL)
ü  Meningkatkan cholesterol baik (HDL)
ü  Mengelakkan ‘blood clot’ atau penggumpalan darah.
ü  Mengurankan risiko ‘inflammation’ atau keradangan.
ü  Meningkatkan sensitivity insulin

Kandungan resveratrol adalah paling tinggi dalam wine (anggur) berbanding makanan lain seperti; Pistachious, berries & kekacang [3] Namun pengambilan wine atau alcohol secara berlebihan adalah tidak elok untuk kesihatan jangka masa panjang.

Pengambilan diet tinggi kandungan resveratrol adalah sangat baik untuk kesihatan. Resveratrol mempunyai ‘absroption’ atau kadar resapan yang tinggi tetapi rendah ‘bioavailability’ atau mudah kata tidak kekal lama di dalam badan kerana Resveratrol di proses cepat oleh badan. Disebabkan itu juga amat penting untuk kita mendapatkan resveratrol dari sumber yang boleh meningkatkan tahap ‘bioavalability’ dalam badan.[4]

Antara buah-buahan yang kaya kandungan resveratrol adalah anggur merah yang digunakan untuk pembuatan red wine namun ianya hanya tinggi pada kulit dan bukan keseluruhan buahnya. Pengambilan buahan anggur adalah kaya antioksida dan kandungan ‘phenolic’. Polyphenols mudah difahami sebagai bahan di dalam tumbuhan yang membolehkan tumbuhan hidup pada cuaca yang seringkali berubah.[5] Oleh itu terdapat saintis yang mengkaji tahap kandungan resveratrol antara jenis-jenis anggur dan didapati bahawa Muscadine Grape atau Anggur Muscadine mempunyai kandungan resveratrol 6x lebih tinggi berbanding anggur biasa menjadikan Anggur Muscadine sebagai sumber yang terbaik untuk mendapatkan resveratrol.[6]

Oleh itu Saintis daripada Shaklee menghasilkan VIVIX Shaklee yang 10x lebih kuat daripada Resveratrol yang diuji secara klinikal dan ‘patent pending’ dimana penghasilan VIVIX adalah eksklusif hanya untuk Shaklee. VIVIX Shaklee merupakan campuran botanical;
ü  Anggur Muscadine or Muscadine Grapes
ü  Purple Carrot
ü  European Elderberries
ü  Japanese Knotweed (Polyganum Cuspidatum)
Setiap ramuan ini menghasilkan sinergistik efek yang menjadikan VIVIX campuran antiosidan yang kuat.
InsyaAllah saya on next entry saya akan ceritakan bagaimana setiap ramuan ini menjadikan VIVIX Shaklee istimewa.

ELYANA YAZMIN
Whatsapp : 0193378706
(Pharmacist by Profession)
Senior Supervisor & 
Founder of Magnificent Empire
Your Most Wanted
Shaklee Independent Distributor

Disclaimer:
Sebagai makluman kepada para pembaca dan pelanggan yang dihargai, Segala testimoni /penulisan tentang produk Shaklee yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnos atau menyembuhkan apa jua penyakit.

Segala yang tercatat di blog ini adalah pandangan peribadi & ilmu saya sebagai Pharmacist dan tidak boleh di ambil sebagai rujukan. Ia juga tidak melambangkan pandangan keseluruhan profession saya.

Supplements merupakan alternatif kepada anda untuk menjalani hidup dengan khasiat lengkap hasil dari kajian mendalam. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu.


Rujukan:
2-    Mayo Clinic Staff Red Wine and Resveratrol : good for Your Heart? (http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heart-disease/in-depth/red-wine/art-20048281)
3-    Zamora-Ros, R et al (2008) ‘Concentrations of resveratrol and derivatives in foods and estimation of dietary intake in a Spanish population: European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC)-Spain cohort’, British Journal of Nutrition, 100(1), pp. 188–196. doi: 10.1017/S0007114507882997. (https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/div-classtitleconcentrations-of-resveratrol-and-derivatives-in-foods-and-estimation-of-dietary-intake-in-a-spanish-population-european-prospective-investigation-into-cancer-and-nutrition-epic-spain-cohortdiv/DC3C75A56F884AC2C1054A6F7EF5ACCE)
5-    Xia, En-Qin et al. “Biological Activities of Polyphenols from Grapes.” International Journal of Molecular Sciences 11.2 (2010): 622–646. PMC. Web. 8 Jan. 2017. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2852857/)
6-    Health Benefits of Muscadine Grape : (http://www.powersupplements.com/resveratrol/muscadine-healthbenefits.html)

0 comments: